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Art criticism belongs to everyone,
program



Layout of the workshop "Art Criticism belongs to everyone", done on several occasions in different places, including FRAC Lorraine (Metz, France), Ecole des Beaux Arts de Mulhouse (FRance), Catedra Arte de Conducta (La Habana, Cuba), Ecole des Beaux-Arts de Bordeaux (France), Ecole des Beaux Arts de Clermont-Ferrand (France)


Art Criticism belongs to everyone

workshop by Guillaume Désanges

language : english, spanish

Objective : This workshop aims at bringing the participants to approach the writing on art on a theoretical and practical basis. It explores what is at stake in art criticism, how to reappropriate it in a personal manner, through a liberating, experimental, and of "non-intimidation" logic. It consists in theoretical (and ethical) statements, case studies, ludic exercises and free discussions.

I- THEORETICAL PART

a- general approach
- essential relations between art and writing
- necessity and pointlessness of art criticism
- the formats, the supports and the commissioners
- the economy of art criticism

b - Criticism of art criticism
- to limit and to exclude
- The Esperanto of art criticism (the objective style, the common formulas, the mimesis, the restricted field of references)
- how to fight against semantic intimidation
- the intellectual impunity of the critic

c - Case studies
- impossible comparative reading between Sub-commandante Marcos and an anonymous press release
- the artist’s statement : model of the art criticism

II- HOW DID I WRITE SOME OF MY TEXTS

a - alternatives in art criticism
- the take some risks
- to beat to same rhythm of one’s topic
- to consider art without respect but with love
- why do I never read the press kits ?
- what position to choose ?
- "to respect is to touch" (boxing techniques adapted to art criticism)
- a gesture of the thought
- why do I never write a negative text
- Art criticism belongs to everyone

b - Work Method :
- The three phases : unfolding / writing / cleaning
- descriptive techniques
- The concept of the" Black Goose "

c - case studies

d - Exercises : words and one thing
- tiring out of a work of art through semantic unfolding
- common classification of the thematics

III "PRACTICAL PART

a- Exercise : the "written sketch" studio
- exercise of the art criticism by observing an original art piece installed in the room

b - The Festival of the Shame

- public, readings and criticism and self-criticism, corrections.


La critique d’art appartient à tout le monde

Proposition de workshop de Guillaume Désanges
Durée : variable

Objectif : l’objectif de ce workshop est d’amener les participants à appréhender l’écriture sur l’art et l’exercice critique en particulier de manière théorique et pratique, en s’en réappropriant les enjeux et les méthodes dans une logique "critique", émancipatrice, expérimentale, et de "dés-intimidation".

1ERE PARTIE THEORIQUE

a- Sujets généraux

- relations essentielles de l’art et de l’écrit
- utilité et inutilité de la critique d’art
- les formats, les supports et les commanditaires
- l’économie de l’écriture sur l’art

b- Critique de la critique d’art :
- limiter et exclure.
- l’espéranto de l’art (le style objectif, les formules communes, le mimétisme, le champ restreint des références)
- lutter contre l’intimidation sémantique
- l’impunité intellectuelle de la critique :

c- Etude de cas
- étude comparative entre le Sous-Commandant Marcos et un communiqué de presse anonyme
- le texte d’artiste : modèle de la critique

2E PARTIE : COMMENT J’AI ECRIT CERTAINS DE MES TEXTES

a- Alternatives critiques

- la prise de risque :
- battre au rythme de son sujet
- considérer l’art sans respect mais avec amour
- pourquoi je ne lis jamais les dossiers de presse
- quel positionnement choisir ?
- "respecter, c’est toucher" (technique de boxe adaptée à la critique d’art)
- un geste de la pensée
- pourquoi je n’écris jamais un texte négatif
- la critique d’art appartient à tout le monde

b- Méthode de travail :

- Les trois phases : dépliage / rédaction / nettoyage
- techniques descriptives
- Le concept de la "Black Goose".

c- Etudes de cas

d- exercice : les mots et une chose

- épuisement d’un dépliage sémantique à partir d’une oeuvre d’art.
- classement en commun des thèmes dévoilés

3E PARTIE "PRATIQUE"

a- Exercice : l’atelier de croquis "écrit"
- exercice de la critique d’art par observation à partir d’une œuvre originale installée dans l’espace (amenée par le conférencier)

b- Le festival de la honte
- lectures publiques, critiques et autocritiques, corrections.