Shows / Expositions  | Projects / projets  | La Verrière, Bruxelles  | Méthode Room, Chicago  | Workshop / Ateliers  | Texts / Textes  | Interviews / Entretiens  | INFO




>> Workshop / Ateliers

La critique d’art appartient à tout le monde, MAC-VAL, 2009



Note of intention : "With this workshop, I would like to work with voluntary people, visitors, amateurs, artists, students, children, of all types, of all ages etc., who want to work with me on determined times during which we will approach the art criticism, from my methods of work and my formal and theoretical positions, then more freely, in a logic of "demystification" and re-appropriation of the exercise. To insist on a look without a priori of art, on the intellectual requirement, the re-appropriation of the references and the associations, then on the liberty of the ways to express it, for oneself and for the other. To fight against the inhibition, the gravity, the exclusion and the Esperanto of the art criticism. After some experiences in a fine art school, I want to go farther, to work in the setting of a museum, where the artworks are settled, working directly with them, and with a non specialist public."


Note d’intention :
"A travers ce workshop, je voudrais travailler avec des personnes volontaires, visiteurs, amateurs, artistes, étudiants, écoliers, de tous les types, de tous les âges etc., qui veulent travailler avec moi sur des temps déterminés pendant lesquels nous aborderons la critique d’art, à partir de mes méthodes de travail et partis-pris théoriques et formels, puis plus librement, dans une logique de "dés-intimidation" et de rappropriation de l’exercice. Insister sur le regard sans a priori sur l’art, sur l’exigence intellectuelle, la réappropriation des associations et des références, puis sur la liberté des formes pour l’exprimer, pour soi et pour les autres. Lutter contre l’inhibition, la gravité, l’exclusion et l’espéranto de la critique d’art. Après quelques expériences en école d’art, je voudrai aller plus loin, travailler dans le cadre d’un musée, là où sont les œuvres d’art, en travaillant directement avec elles, et avec un public non spécialiste."

Guillaume Désanges