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Vox Artisti, his master’s voices
a lecture by Guillaume Désanges, assisted by Mélanie Mermod



This conference has been especially produced for the performance festival "TROUBLE" (Halles de Schaerbeek, Brussels, 2007). Working with hundreds of excerpts picked up from sound archives (artists’ performances, conferences, interviews, documentaries etc.), Guillaume Désanges uses the format of the lecture to propose a personal statement about the relationship between the voice and the visual arts, by creating an artificial dialogue between" ghosts ". A specific history of the voice in the art, not as a genealogy of the sound poetry or vocal performances, but rather as a captation and a transmission of a secret dialogue between artists who don’t know themselves. Moreover, many have already disappeared. By editing all these bribs of speeches, one creates a forced and artificial conversation between artists, like a musical partition. What is at stake in that lecture is to stop watching and simply listening. Listening the noises of steps, breathings, laughters, and hisses, listening to the hesitations, speeches, declarations or harangues of visual artists. It could also refer to spiritualism, like a seance gathering some spirits. It is about believing in the emotional - but also cognitive and intellectual, in one word "artistical" - strength of the artist’s voice itself. It is also about creating a new and unpublished satement by isolating and then connecting bribs of different speeches.
Through this very subjective work of edition, the conference proposes to investigate two phenomena. First the voice as material, as texture, speculating on the fact that it can, in a synesthesy logic, give account of a visual work, as an echo of the personality, the energy, the context, even the form of an artistic practice. Second to state that the very existence of such a corpus of recorded voices tells us something about an evolution in the arts since one century. A dematerialization of the art practice that comes with a systematic speech act from the artist, the appareance of the word in substitution or as a support to the images and the talk as bodily practice.
During the lecture, the room is entirely out in the dark. The lecturer writes his comments on a computer screen that is videoprojected, while the sound excerpts are diffused in the room. The lecturer remains mute, leaving the entire sound space to the artists.

Vox Artisti has been programmed in the following venues :
- Université Paris 1 La Sorbonne (France)
- Halles de Schaerbeek, Brussels (Belgium)
- University of Chicago (USA)
- Ecole du Louvre, Paris (France)
- Bétonsalon, Paris (France)
- MAC-VAL Museum, Ivry (France)
- FRAC Lorraine, Metz (France)
- Villa Arson, Nice (France)


Vox Artisti - a lecture by Guillaume Désanges, assisted by Mélanie Mermod. (extract) Recorded at FRAC lorraine / Metz in 2008
envoyé par workmethod. - Futurs lauréats du Sundance.


Cette conférence a été spécialement produite pour le festival de performance "Trouble" (Halles de Schaerbeek, Bruxelles, 2007). A partir de centaines d’extraits d’archives, de sons, de performances, de conférences ou d’entretiens d’artistes, Guillaume Désanges utilise le format de la conférence pour proposer un point de vue sur les rapports entre la voix et les arts visuels par un dialogue factice entre "fantômes". Soit une certaine histoire de la voix dans l’art, non pas comme une généalogie de la poésie sonore ou de la performances vocale, mais plutôt comme la captation et l’écoute d’un dialogue secret entre des artistes qui ne se connaissent pas et dont beaucoup ont déjà disparu. Par le biais du montage, il s’agit de créer une conversation "forcée" et artificielle entre artistes, comme une partition musicale. Arrêter de regarder et simplement écouter : des bruits de pas, respirations, rires, et sifflements, aux hésitations, discours, déclarations ou harangues. Cela pourrait ressembler aussi à une séance de spiritisme convoquant des esprits. Il s’agit de croire à la force émotionnelle, mais aussi cognitive et intellectuelle - en un mot "artistique" - de la voix des artistes elle-même mais également isoler des bribes de phrases et créer un propos inédit.

A travers ce travail très subjectif de montage, la conférence propose de s’interroger sur deux phénomènes. D’abord considérer la voix comme matériau plastique, comme texture, en spéculant sur le fait qu’elle peut, dans une logique synesthésique, rendre compte d’un univers plastique en trahissant la personnalité, l’énergie, le contexte et d’autres enjeux d’une pratique artistique. Ensuite statuer que l’existence même d’un tel corpus de voix enregistrées dit peut-être quelque chose de l’évolution de l’art depuis un siècle. Soit, une dématérialisation des pratiques qui s’accompagne d’une prise de parole quasi systématique de l’artiste, l’apparition du mot en substitution ou soutien aux images et la mise en jeu de la parole comme pratique corporelle.

Pendant la conférence, la salle est dans le noir. Le conférencier rédige en direct son discours qui est projeté sur un grand écran, pendant que sont diffusés des extraits sonores d’oeuvres ou d’interviews d’artistes. Le conférencier reste muet, laissant la "parole" aux artistes.

Vox Artisti a été programmée dans les lieux suivants : Halles de Schaerbeek, Brussels (Belgium) / University of Chicago (USA)/ Ecole du Louvre, Paris (France) / Bétonsalon, Paris (France) / MAC-VAL Museum, Ivry (France)/ FRAC Lorraine, Metz (France)