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Child’s Play
Iasi (Romania), Seoul (South Korea), Stockholm (Sweden), Amsterdam (Netherlands), New-York (USA), Toronto (Canada), Toulouse (France)




Child’s Play - slideshow (extract1)
envoyé par workmethod. - .

A PROJECT CURATED BY GUILLAUME DéSANGES, IN COLLABORATION WITH : FRéDéRIC CHERBOEUF

Assuming that the history of performance in art can be read as a history of silence as opposed to discourse about art. As an art of the gesture, immediate and mute, regressive and precarious. A return to a primitive, archaic form of communication. A communication that take place "before the language", and from then appears universal. Taken as a starting point that performance in the arts is possibly an alternative to words.

Knowing besides that the Latin etymology of the word "childhood" (in french "enfance") is "in-fans", i.e. what is "before the language."

It appeared interesting to confront two universes which may be close to each other : performance/body art and childhood.

Child’s Play first consisted in a workshop with 7 Rumanian children of 8 years old that I organised in Iasi in may 2008. During this workshop I confronted those volontary children to performance and body art, bringing them to replay, reinterpret some iconic gestures of this history. We made more than 50 performances during the week, from Futurist and Dada until Paul McCarthy and Francis Alys. I first spoke to them of body art and performance to present them this radical, difficult and demanding type of creation by a making the heat out of it, working it in the spirit of a game. The workshop was a very demanding and beautiful experience, mixing work and madness, excitement and precision. The idea was to work in a playful mind with protagonists who are in an immediate relation, positively naive and therefore without any complex related to a history of forms.

With the implication of those children in this project, I also want to transmit the energy, the immediate love, and this relation fundamentally curious and experimental towards the world that is for me essential to understand performance and body art.

Final publication :
The final form of the project is an exhibition showing the traces of this experience. It consists of 1 video slideshow of the works staged by the children with a voice-off commentary explaining the theoretical stakes of this project. There are drawings made by the children and another video showing the making-off of the experience.

Read the text "Cruel story of youth" about the project

The project has been shown in :
- Iasi Biennale (Romania), 2008
- Nam June Paik Art Center (Seoul, South Korea), 2008
- Romanian Institute (Stockholm, Sweden), 2009
- Bijlmer Spinoza Festival, a project by Thomas Hirschhorn (Amsterdam, Netherlands), 2009
- at X Initiative, New-York (USA), in the frame of Performa 09, 2009
- at TPW Gallery, Toronto (Canada), 2010



Child’s Play - slideshow (extract2)
envoyé par workmethod. - Futurs lauréats du Sundance.

CHILD’S PLAY / L’ENFANCE DE L’ART
UN PROJET PROPOSE PAR GUILLAUME DéSANGES
(EN COLLABORATION AVEC FRéDéRIC CHERBOEUF)
Avec : Codrin Sefaniu, Maria Munteanu, Mihaela Dana, Elena-Katalina Nastasa, Anca Benoni, Andreea Costin, Tudor Cazacu

Supposons que l’histoire de la performance dans l’art peut être lue comme une histoire du silence face au discours sur l’art. Comme un art du geste, immédiat et muet, régressif et précaire. Un retour à un certain primitivisme, une forme archaïque de communication. Une communication opérant avant même le langage, et qui se révèle alors universelle. Prenons comme point de départ que la performance est peut-être une alternative aux mots de l’art.

Sachant par ailleurs que l’étymologie latine du mot "enfance" est "in-fans", soit ce qui est "avant le langage."

Il apparaît intéressant de confronter deux univers qui sont peut-être plus proches l’un de l’autre qu’il n’y paraît : l’art de performance / le body art et l’enfance.

’Child’s Play’ a commencé à Iasi en 2008 par un workshop que j’ai organisé avec sept enfants roumains âgés de huit ans. Cet atelier a été l’occasion de confronter ces enfants volontaires à la performance et au body art en les amenant à rejouer, réinterpréter quelques gestes iconiques de cette histoire. En une semaine, nous avons ainsi relu plus de 50 performances, des Futuristes et Dada jusqu’à Paul McCarthy et Francis Alys. Dans un premier temps, je leur ai parlé du body art et de la performance pour leur présenter ce type de création radical, difficile et exigeant en tentant de le rendre accessible, en travaillant dans l’esprit d’un jeu. L’atelier était une expérience très exigeante et belle, un mélange de travail et de folie, d’excitation et de précision. L’idée était de travailler dans un esprit espiègle et joueur avec ces protagonistes qui sont dans une relation immédiate, positivement naïve et par conséquent sans aucun complexe avec une histoire des formes.

En impliquant ces enfants dans ce projet il était aussi question pour moi de transmettre les notions d’énergie, d’amour immédiat et cette relation fondamentalement curieuse et expérimentale au monde, essentielles selon moi pour envisager la performance et le body art.

La forme finale du projet est une exposition qui présente les traces de cette expérience : un diaporama, des dessins faits par les enfants et une autre vidéo retraçant le making-off de l’expérience.


Child’s Play - Little Joseph. Photo GD/FC/Work Method

Child’s Play - Little Chris. Photo GD/FC/Work Method

Child’s Play - Little Paul. Photo GD/FC/Work Method

Child’s Play - Drawings by children. Photo GD/FC/Work Method


Child’s Play, exhibition view at Nam June Paik Art Center (Seoul, South Korea), 2008

Child’s Play, exhibition view at Nam June Paik Art Center (Seoul, South Korea), 2008

Child’s Play, exhibition view at TPW Gallery (Canada), 2010

Child’s Play, exhibition view at TPW Gallery (Canada), 2010

Child’s Play, exhibition view at TPW Gallery (Canada), 2010