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The Dark Side of the Form / Le Côté obscur de la forme
a lecture by Guillaume Désanges



Collage, © Work Method
Production Associates : La Galerie, centre d’art contemporain de Noisy Le Sec & Work Method.

In the continuation of "A History of Performance in 20 minutes", "Vox Artisti, his masters’ voices", and "Signs and Wonders”, three experimental conferences interrogating, in ideas and in acts, some recent history of art, "The Dark Side of the Form" is a new project. The idea is to explore, from a recent position of art critic and curator, the hidden, repressed or even ashamed part of the mechanisms that brings someone to contemporary art. For that, I made 5 sessions with a psychoanalyst, asking her to adapt her dialectical practice, folded only on one topic : a past and present specific relationship to contemporary art. A relation that has always been and remains problematic, indefinable, irresolute. It tackles questions of fascination and repulsion, fantasy and disappointment, social and intellectual ascension, will and sexual projection ; but also love, astonishment and cruelty.

This lecture has taken place in the following venues :

Hangar à Bananes, Musée des Beaux-Arts de Nantes, January 2015
New Museum, New York, March 2014
Théâtre des Bergeries, Noisy le Sec, November 2013


Dans la suite de "Une histoire de la performance en 20 minutes", "Vox Artisti, la voix de ses maîtres", et "Signs and Wonders", trois conférences expérimentales interrogeant, en formes et en actes, certaines histoires récentes de l’art, "Le côté obscur de la forme » est un nouveau projet. Il s’agit d’explorer, à partir d’une position récente de critique et commissaire d’exposition, la part occulte, refoulée voire honteuse, d’une relation spécifique à l’art contemporain. Dans cette perspective, j’ai réalisé cinq séances avec une psychanalyste, focalisées sur mon rapport passé et présent à l’art contemporain. Un rapport qui a toujours été et reste problématique, ineffable, irrésolu. Il y est question de fascination et de répulsion, de fantasme et de déception, de volonté d’ascension sociale et de projection libidinale ; mais aussi d’amour, d’étonnement et de cruauté.